• Cecilie Hjortland

Nøkkelen til det gode liv..

I anledningen at vi har fått besøk av studentene Sara og Jeanette som tar Bachelor i folkehelsearbeid med vekt på kosthold og fysisk aktivitet, så spurte vi om de ikke kunne gi oss og dere noen enkle tips og råd rundt kosthold som vi kunne dele med dere. Enkle tips som ikke nødvendigvis blir for omfattende, men som kan hjelpe å gjøre enklere og sunnere valg i hverdagen.



I den anledning, så har Sara skrevet litt om Nøkkelhullsmerkeordningen.




HVA ER NØKKELHULLET?

Matvarer som er merket med Nøkkelhullet inneholder mer fiber og fullkorn og mindre fett og mettet fett, sukker og salt, sammenliknet med samme type matvarer uten Nøkkelhullet. Det er en frivillig merkeordning, men for at Nøkkelhullet skal kunne brukes må produktet ha oppfylt kravene i regelverket.

HVORFOR VELGE NØKKELHULLET?

Det man spiser har innvirkning på både den psykiske og fysiske helsen. Et balansert måltid uten mye tilsatt sukker og med for eksempel fiberrike matvarer, vil gi en langsommere blodsukkerstigning og jevnere blodsukkernivå som er bedre for helsen. Ved å skifte ut mettet fett, med umettede fettsyrer vil blant annet risikoen for hjerteinfarkt reduseres. Ved å velge nøkkelhullsmerket kan du være sikker på at varen har mindre sukker, salt eller mettet fett enn tilsvarende vare uten nøkkelhull. Små grep i hverdagen over tid, vil ha stor betydning for helsen!



EKSEMPLER PÅ PRODUKTER MED OG UTEN NØKKELHULL

Uten nøkkelhull til venstre   | Med nøkkelhull til høyre

Frokostblanding: Ved å bytte ut den uten nøkkelhull til den med, vil du få i deg halvparten så mye sukker og 1,4 gram mer fiber per 100 gram. Dette vil si at dersom du spiser 100 gram hver dag i et år, vil du ved å velge nøkkelhullsproduktet få i deg over 3 kg mindre sukker og over ½ kg mer kostfiber i løpet av et år.




Bacon: Bytter du ut vanlig bacon med en nøkkelhulls-bacon vil du få i deg både under 1/3 av totalt fettinnhold, og under 1/3 av det mettede fettet enn i originalen. Spiser en halv pakke med bacon for dagen i et år, vil du få i deg nesten 1, 5 kg mindre mettet fett ved å velge nøkkelhull.



Spaghetti: Ved å velge en spaghetti eller pasta med nøkkelhullsmerket, vil du automatisk velge en spaghetti med mer fullkorn. Dermed vil du få i deg over dobbelt så mye kostfiber, som en «lys» spaghetti uten nøkkelhull. Kostfiber er viktig for fordøyelsen og holder deg mett lengre.



HVA MED FRUKT, GRØNT, BØNNER OG FISK?


Selv om du ikke alltid finner nøkkelhullsmerket på forpakningen, så er alle friske grønnsaker, frukt, bær, poteter, belgvekster og fersk fisk naturlige nøkkelhullsprodukter.







Referanseliste:

1. Fett. (u.å.). Helsedirektoratet. Hentet 10. mars 2021 fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/inntak-av-naeringsstoffer/fett

2. Karbohydrater, kostfiber og tilsatt sukker. (u.å.). Helsedirektoratet. Hentet 10. mars 2021 fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/inntak-av-naeringsstoffer/karbohydrater-kostfiber-og-tilsatt-sukker

3. Kostråd om sukker. (2017, 7. september). https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/mindre-sukker-til-hverdags/

4. Matvaretabellen. (u.å.). Hentet 10. mars 2021 fra https://www.matvaretabellen.no/

5. Merkeordningen Nøkkelhullet. (u.å.). Helsedirektoratet. Hentet 10. mars 2021 fra https://www.helsedirektoratet.no/tema/kosthold-og-ernaering/matbransje-serveringsmarked-og-arbeidsliv/merkeordningen-nokkelhullet

Bilder av produkter er lånt fra meny.no og kolonial.no




88 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle